Блог за лична вяра и разбиране за Бога

Време е да сме живи

post 122

Проповедта тече.

Някой си щрака на телефона. Или си разглежда каталог на Avon…

Наричаме това със загадъчния църковен израз – изгубил си първата си любов.

Спомням си за онази забележителна история от лагера Аушвиц. Историята на размяната. Когато християнинът Максимилиан Колбе предлага да заеме мястото на поляка Францишек. Защото полякът си има семейство, деца. А Колбе…  Колбе няма какво да губи. Има си всичко, което му е нужно – вярата си.

По-късно Францишек пише: „Можех да му благодаря само с очи. Толкова потресен бях от предложението му.“

През следващите 14 дни до изпълнението на смъртната присъда Колбе пее химни и се моли заедно с другите девет осъдени. В последното писмо до майка си пише:

„Скъпа мамо, аз съм в лагера Аушвиц. Всичко е наред с мен. Бъди спокойна за мен и здравето ми, защото добрият Бог е навсякъде и ни осигурява всичко с любов.“

Искам да запомня последния му ред. Да се вреже в съзнанието ми завинаги. Ще ми се и да бях чула как пее той, „горещият“, в навечерието на смъртта. Защото знам как пеем в църквите си ние, живите и „хладките“.

А Францишек?

Францишек има в задния си двор надгробна плоча, върху която са изписани само две думи: Максимилиан Колбе. И ако го срещнете, ще ви каже: „Благодарение на Максимилиан Колбе, всеки дъх, който си поемам, всяко нещо, което правя, всеки един миг е за мен – абсолютен дар.“

И се питам: Ако вярваме, че сме изгубените, които бяхме спасени, как така губим първата си любов? Как така охладняваме?

Време е да ни омръзне да бъдем живите мъртви. Време е да оставим телефоните, каталозите и каквото там ни разсейва настрана и следващият път, когато сме на богослужение, да участваме като истински живи. Благодарни, че добрият Бог е навсякъде и ни осигурява всичко с любов.

Ден след ден…

Вашият коментар

